نقد و بررسی بازی Assassin's creed : Brotherhood
سلام به دوستان بازیخور
بعد از وقفه چند روزه سایت به دلیل انفارکتوس بالاخره سایت درست شد و من هم
یه مدت بود می خواستم این مطلبو بذارم که بالاخره موفق شدم پس با دقت
بخونین :
تا قبل از سال 2007، بسیاری از گیمرها منتظر یک Sword Fighting طبیعی
بودند، نه مانند بازیهای هم سبک که در آن ضربات شمشیرها طبیعی نبود، ضربات
دفع نمیشد و کمبودهای بسیاری داشتند. تا اینکه در نوامبر 2007 کمپانی
Ubisoft بازی Assassin’s Creed را روانهی بازار کرد. بازی دارای نوآوری
بسیار زیادی بود. شمشیرزنی به طبیعیترین شکل ممکن بود، محیطها بسیار خوب
شبیه سازی شده بودند و نکات بسیار کوچک و بزرگی که بازی را از تمام بازیهای
هم سبک خود متمایز میساخت. اما این نوآوری و لذت تنها 2-3 ساعت بیشتر به
طول نمیانجامید. زیرا بازی بسیار تکراری بود و برای پیش بردن تمام مراحل
تنها یک نوع کار را باید انجام میداد. سازندگان وعدهی برطرف کردن این
مراحل تکراری را در نسخهی دوم دادند که انصافاً هم به قول خود به بهترین
شکل ممکن عمل کرده و بازی را در نسخهی دوم کاملاً از یکنواختی در آوردند.
داستان سری بازیهای Assassin’s Creed در نسخهی اول زیبا، نسخهی دوم
پیچیده و در نسخهی Brotherhood بسیار پیچیدهتر شده است. حال قسمتی از
داستان بازی را از نسخهی اول قرار میدهم تا کمی از سردرگمی در بیایید:
در سال 2012، Desmond Miles (که یک متصدی بار است) توسط شرکتی به نام
Abstergo دزدیده شده و او را مجبور میکنند که روی دستگاهی به نام Animus
بنشیند، دستگاهی که میتواند با شناسایی DNA شخصی که روی آن نشسته، خاطرات
اجداد او را به تصویر بکشد. آنطور که نشان داده میشود، جد دزموند شخصی به
نام Altair Ibn-La’Ahad (الطائر ابن لا أحد) است که عضو فرقهی حشاشین است.
الطایر به دنبال یک Templar به نام Robert de Sable است که او نیز به
دنبال به دست آوردن شیءای به نام Piece of Eden است. الطایر پس از کشتن
فرد مورد نظر، در میابد که Templarهای زیادی هستند که به دنبال این شیء
میگردند و آخرین آنها استاد خود او، سرپرست الطایر، یعنی Al-Mualim است.
الطایر با کشتن ال معلم و بدست آوردن Piece of Eden در مییابد که از این
شیء تعداد زیادی در دنیا وجود دارد. پس از اینکه Abstergo از مکان اشیاء با
خبر میشود، تصمیم به کشتن دزموند میگیرد زیرا با وجود دزموند ممکن است
که امنیت پروژهی آنها به خطر بیافتد. دزموند توسط یکی از محققان شرکت به
نام Lucy Stillman (که جد او نیز یک Assassin بوده است) نجات یافته و از
Abstergo میگریزند.
وقایع نسخهی دوم بلافاصله پس از نسخهی اول آغاز میشود. لوسی، دزموند را
به ملاقات دو Assassin دیگر به نامهای Shaun Hastings که یک تاریخ شناس
است و Rebecca Crane که یک متخصص کامپیوتر است میبرد. آنها اینبار، دزموند
را وادار نکردند بلکه از او دوستانه برای همکاری با آنها و استفاده از
ورژن 2.0 دستگاه Animus دعوت کرده تا به خاطرات Assassin دیگری به نام Ezio
Auditore DaFirenze که یکی از نوادگان الطایر است، رجوع کند. اتزیو در قرن
پانزدهم و در دورهی رنسانس ایتالیا میزیسته است. اتزیو بعد از اعدام
برادر و پدرش پی میبرد که هر دوی آنها Assassin بودهاند و وسایل آنها را
پیدا میکند. سپس اتزیو با پوشیدن لباسهای پدرش تصمیم به انتقام میگیرد،
اتزیو به ویلای خانوادگی عموی خود رفته و از عموی خود فوت و فن و راهکارهای
Assassinها را یاد میگیرد. او به کمک Leonardo Da Vinci و اختراعاتش به
جنگ علیه Rodrigo Borgia که پاپ و ابر قدرت ایتالیا در آن زمان بوده و
Piece of Eden را نیز در اختیار داشته است، میرود و سرانجام نیز اتزیو
موفق به بدست آوردن Piece of Eden میشود اما Rodrigo جان سالم به در
میبرد. در پایان بازی Templarهای کنونی (همانانی که اجدادشان با اجداد
دزموند میجنگیدند) به دزموند و یارانش حمله میکنند و باز هم دزموند و
لوسی و دوستان دیگر آنها موفق به فرار میشوند.
میرسیم به داستان نسخهی Brotherhood. بازی همچنان در سال 2012 دنبال
میشود و بلافاصله از پایان نسخهی دوم آغاز میشود. دزموند و دوستانش پس
از فرار از دست Templarها به ویلای آودیتوره، همانی که اتزیو رسم و رسوم
Assassinها را در آنجا دریافت، میروند. جایی که هم اکنون به مکانی خلوت
تبدیل شده است. پس از مستقر شدن در ویلا و وصل کردن دستگاهها، دزموند باز
هم به خاطرات اتزیو میرود. داستان بازی به روایت خاطرات اتزیو، درست بعد
از آخرین باری که اتزیو دیده شد دنبال میشود. اتزیو پس از لت و پار (!)
کردن رودریگو بورجیا همراه عمویش به ویلا باز میگردد و فکر میکند همه چیز
تمام شده است. اما این تازه شروع داستان است. اتزیو تنها یک روز را بدون
درگیری و در صلح میگذراند. در روز بعد، چزاره بورجیا (پسر رودریگو بورجیا)
توسط یک ارتش بزرگ به ویلا حمله کرده و عموی اتزیو را جلوی چشمانش به قتل
میرساند. اتزیو بازهم با خود عهد بسته که پدر و پسر را بکشد و انتقام کل
خانوادهاش را برای آخرین بار بگیرد.
همانطور که اشاره شد، گیم پلی بسیار طبیعی و دلنشین این سری مهمترین
نکتهای است که این بازی را از هم سبکان خود جدا میکند. با توجه به اینکه
نسخههای قبل در شهرهای مختلفی بود محیط بزرگی را شاهد بودیم. اما با آوردن
این که این نسخه فقط در رُم رخ خواهد داد، ذهن همه به سمت محیطی کوچکتر و
محدودتر خواهد رفت، اما باید گفت که محیط رم، فوقالعاده عظیم است!
قابلیتهای Counter Attack ،Dodge و ... بسیار طبیعی و نرم کار شدهاند و
بازیباز را تشنه به کشتن گاردهای گشت امنیتی میکنند. تنوع نوع ضربات و
Executionها نیز بسیار بیشتر شده است. هر نوع سلاحی حدوداً 7-8 Execution
مخصوص به خود را داراست، البته حالت Kill Streak که در نسخهی جدید به این
سری اضافه شده است کمی به آسانتر شدن بازی کمک میکند، این قابلیت به
بازیباز اجازه میدهد تا پس از Execute کردن یک دشمن، با زدن یک کلید
دشمنان دیگر را پشت سر هم قلع و قمع کند.
خرید سلاح نیز فقط به اسلحههای اصلی و سنگین ختم نمیشود، بلکه خرید
مهمات، تعمیر زره و نقاط مختلف زره، خرید Secondary Weapons از قبیل
Throwing Knifesهای جدید و کشندهتر، خرید Crossbow و ... نیز از کارهایی
هستند که میتوانید در Black Smith انجام دهید. اما باز هم خرید در بازی
فقط به Black Smith ختم نمیشود، بلکه مغازههای دیگری نیز مانند لباس
فروشی، مغازهی نقاش و نقشه فروشی، بانک و ... نیز وجود دارد. بخش Business
نیز نسبت به نسخهی قبلی پیچیدهتر شده است. در ابتدای ورود بازیباز به
رم، تمام نقاط این شهر توسط نیروهای بورجیا تصرف شده است و تمام املاک تحت
نظر سربازان بورجیا هستند. بازیباز باید با سوزاندن برجهای موجود در هر
منطقه، آن قسمت را از زیر نفوذ بورجیا خارج کرده تا بتواند ساختمانها و
مغازهای تخریب شدهی آن منطقه را بخرد. با خرید اولین مغازه، درآمد آن برای
حساب شما در بانک واریز خواهد شد که این شیوه یکی از کارآمدترین شیوهها
برای پول درآوردن است. البته همچنان دست بازیباز برای انجام کارهای کثیف
مانند دزدی جیب زنی (PickPocket) نیز باز است. یکی از نوآوریهای بخش گیم
پلی در این نسخه، به عضویت در آوردن شورشیان به عنوان یک Assassin است.
و اما ویژگی اصلی Brotherhood. اگر در نقشه بگردید، میتوان مکانهای مختلفی
را یافت که مردم شورشی در حال جنگ با سربازان هستند، با نجات دادن آنها
میتوان آنها را به عضویت فرقهی برادری در آورد. پس از به عضویت درآوردن
Assassinها، بسته به تعداد Assassinهای موجود، نواری چند قسمتی که هر نوار
شامل دو Assassin است، زیر جان اتزیو ظاهر میشود که با فشار دادن کلید
LB، هربار دو Assassin به سرعت خود را به محل رسانده و به نزدیکترین دشمن
حمله میکنند. هر چقدر بیشتر از این نیروها کار بکشید تجربهشان بیشتر شده و
XP ***ب میکنند. از دیگر راههای ***ب تجربه برای افرادتان و در واقع
اصلیترین راه برای اینکار، توانایی فرستادن آنها به ماموریتهای مختلف در
نقاط مختلف کشور و اروپاست. هر ماموریت میزان سختی خاصی دارد و هرچقدر که
نیروی بیشتری برای انجام این ماموریتها بفرستید، درصد موفقیت در ماموریت
افرایش مییابد و البته میزان XP آن ماموریت هم بین آنها به شکل مساوی
تقسیم میشود. با افزایش تجربه و قدرت نیروها، میتوانید آنها را آپگرید
کنید و لباس، زره و اسلحههای جدید برای آنها خریداری کنید.
این نسخه، اولین نسخه از این سری است که دارای بخش پرطرفدار Multyplayer
میباشد. مولتی پلیر این نسخه برای اولین بار در E3 2010 نمایش داده شد که
بسیار مورد توجه قرار گرفت. در این قسمت، بازیبازان بر خلاف بخش تک نفره،
به جای Templarها ایفای نقش خواهند کرد. بازیبازان از Animi (جمع دستگاه
Animus) برای دسترسی به Memoryهای نسخهی اول تا سوم استفاده خواهند کرد.
چهار مد برای این بخش در نظر گرفته شده است همچنین نقشههای متنوعی نیز در
این بخش وجود دارند، که شامل محیطهای نسخهی اول و دوم نیز میشود، مانند
Florence و همچنین مپهای مخصوص نسخهی جدید مانند Rome ،Castel Gandolfo
،Siena و به علاوه نقشهی جدیداً معرفی شدهی Mont Saint Michael.
گیم پلی بخش مولتی پلیر از اصالت بازی خارج نشده و همانند بخشهای تک
نفرهی این سری، بازیبازان باید با استفاده از مخفی کاری و استفاده از
سلاحهای مختص این کار خود را به پیش ببرند. بازیبازان باید در حالی که خود
شکار هستند، سایر بازیبازان را شکار کنند. سیستم امتیاز دهی بازی هم بر
اساس کشتن هدف بدون جلب توجه و فرار از منطقه است. همچنین نباید دیده شوند
زیرا از کاور خود در آمدن باعث دیده شدن بازیباز توسط دیگران شده و این کار
را برای کشتن وی توسط دیگران آسانتر میکند. مد مولتی پلیر شامل سیستم
تراز (Leveling System) میباشد، که سبب میشود بازیباز با پیروزی در
ماموریتها، جوایزی بدست آورند لوِل خود را افزایش بخشند. با بالا رفتن لول و
Experience Pointهای بازیباز، وی میتواند قابلیتها، Perk و Streakها
را بدست آورد. قابلیتها یک مهارت فعال هستند، یعنی فقط در مدت زمان محدودی
میتوان از آنها استفاده کرد، Perkها مهارتهای کنش پذیر هستند یعنی قبل
از شروع بازی میتوان خود را با آنها مجهز کرد و تمام طول بازی فعال هستند.
Streakها نیز حالتی مانند انعام دارند که با تعداد تماس بازیباز با دیگر
بازیبازها در بازی و کشتن آنها و همینطور موفق نبودن بازیباز در بازی بستگی
دارند. و اما میرسیم به مدهای موجود در بخش مولتی پلیر:
Wanted: این مد، که قابلیت ساپورت همزمان هشت بازیباز را دارد، در یک نقشه
با سایز معمولی انجام میگیرد و وظیفه کلی بازیبازان پیدا کردن و سپس کشتن
یکدیگر است. اما قوانین این بخش مانند یک Death Match نیست، بلکه قوانین بر
اساس قانون موش و گربه است! یعنی به هر بازیباز هدفی برای کشتن داده
میشود و او باید به دنبال هدف برود و کار او را یکسره کند، بدون اینکه
دیده شود یا هدفش او را بکشد. اگر جستجوگر از محل اختفای خود بیرون بیاید و
دیده شود، پیغام اخطاری برای شکار وی فرستاده شده و از این موقع موش و
گربه بازی آغاز میشود. برندهی این بخش کسیست که بالاترین امتیاز را گرفته
است. امتیاز بازیباز با کشته شدن یا کشتن مردم کاهش پیدا میکند. یک
بازیباز نمیتواند بازیبازی را بکشد که نه شکارچی و نه شکار اوست، اما آنها
میتوانند شکارچی خود را گیج کنند.
Advanced Wanted: این مد که نوع دیگر مد Wanted است، تنها تفاوتی که با مد
قبلی دارد این است که رادار بازی مکان اهداف بازیبازان را مشخص نمیکند.
Alliance: در این مد، سه تیم وجود دارند که هر کدام دو عضو دارند. هر تیم
یک کارکتر را نمایان میکند. هدف این مد گرفتن امتیاز بیشتر نسبت به سایر
تیمهاست، اما هر تیم توسط دیگری تعقیب شده و فقط میتوانند افراد یک تیم
مشخص شده را بکشند. این مد بازیبازان را به همکاری تیمی تشویق کرده، به این
صورت که هم تیمیها میتوانند به همدیگر کمک کنند و میتوانند هدف خود را
همزمان با هم از بین ببرند.
Manhunt: در این مد دو تیم چهار نفره وجود دارند، یک تیم شکارچی هستند و
تیم دیگر شکار. هر تیم یک بازیباز مخصوص دارد و بازی به صورت دوری انجام
میشود یعنی یک بار یک تیم شکارچیست، یک بار هم شکار. شکارچیها از کشتن
اهداف خود امتیاز کسب میکنند و این در حالی است که شکارها از فرارهای خود
امتیاز میگیرند. در نهایت تیمی که بیشترین امتیاز را دارد برنده خواهد شد.
بازیبازان میتوانند کارکترهایشان را خودشان انتخاب کنند که این کارکترها
شامل: -----، آرایشگر، کشیش، بانکدار، ولگرد (شکارچی)، جلاد، دکتر، آهنگر،
سرباز، قاچاقچی، مهندس، راهزن، دزد و در نهایت مزدور، میشوند. همچنین دو
کارکتر مخصوص نیز برای کسانی که نسخههای پیش فروش شدهی بازی را خریدهاند
وجود دارد که The Harlequin و Officer نام دارند. هر کارکتر نیز دارای
حرکات و نوع کشتن و سلاح مخصوص به خود است. همچنین کارکترها میتوانند با
Level Up شدن، ارتقاء یابند و از این رو میتوان وسایل بهتری برای آنان
خریداری کرد.
میرسیم به گرافیک این نسخه. شبیه سازی رم به صورتی عالی انجام گرفته است.
ساختمانهای هنری و تاریخی رم به خوبی شبیه سازی شدهاند. طراحی چهرهها و
شخصیتها نیز تا حدودی پیشرفت داشته اما بیشتر این پیشرفتها در لباسهای
آنان مشاهده میشود. یکی از پیشرفتهای عمدهی گرافیک بازی، کاهش میزان
تکراری شدن مردم است. از آنجا که بازی در سبک Open World انجام میشود و
بازیباز آزادانه در شهر گشت و گذار میکند، سعی برای یکنواخت نبودن مردم
بسیار سخت است، اما این بازی توانسته این یکنواختی را به میزان قابل توجهی
کاهش دهد. شبیه سازی سلاحها هم به خوبی انجام گرفته و هنگامی که دو شمشیر
به هم برخورد میکنند جرقهی حاصل از ضربه به خوبی نمایش داده میشود.
میرسیم به نکات منفی. عمده ترین مشکل گرافیکی بازی، تاخیر در پردازش و
نمایش بافتها است؛ بافتها در بازی بسیار دیر پردازش شده و واقعاً بازیباز
را برخی اوقات زده میکنند. همچنین اگرچه میزان باگهای موجود در این نسخه
کمتر شده اما هنوز هم باگهای گرافیکی بزرگی در بازی مشاهده میشود، مانند
فرو رفتن سربازان در زمین و ...
موسیقیهای این بازی نیز توسط Jasper Kyd ساخته شده است که بسیاری از آنها
با آن دوران دیکتاتوری و حاکمیت مطلق، توازن داشته و بازیباز را غرق خود
میکند. هماهنگی صداها با حرکات لب نیز بسیار بهتر و طبیعیتر شده است.
صداگذاری ضربات شمشیرها و برخورد دو شمشیر نیز طبیعی بوده و دیگر اسلحهها
مانند سلاحهای گرم و توپها نیز در امر صدا شبیه سازی بسیار خوبی
داشتهاند. بازی دارای دیالوگهای متعدد و فوقالعاده ایست که عالی نوشته
شده و به زیبایی هرچه تمامتر توسط دوبلورهای توانمند بازی بیان میشوند.
در بازی از لهجههای اسپانیولی، فرانسوی و ایتالیایی استفاده شده که همگی
با دوبلورهای ایتالیایی، اسپانیایی و فرانسوی صورت گرفته و لهجه جالبی
دارند.
Ubisoft Montreal با اینکه کمتر از 1.5 سال برای ساخت بازی وقت صرف کرد،
اما توانست مثل گذشته، عنوان موفق دیگری را از سری Assassin’s Creed
روانهی بازار کند و به جز تعدادی مشکلات ریز که به آنها اشاره کردیم، ضعف
قابل توجهی نداشت و یک دنبال شایسته، جذاب همراه با نوآوریهای متعدد به
حساب میآمد.